PLUS verbetert welzijn van meer dan 2 miljoen dieren per jaar

Utrecht, 19 oktober 2017 - Meer dan 2 miljoen dieren per jaar hebben een beter leven gekregen doordat PLUS is overgestapt naar vlees met 1- of meer sterren van het Beter Leven keurmerk. Het gaat om 5.000 runderen, 150.000 varkens en 2.000.000 kippen per jaar*. Om dit te kunnen realiseren, werkt PLUS intensief samen met de PLUS boeren die werk maken van dierenwelzijn.

262057 10%20jaar%20beter%20leven%20keurmerk%20bij%20plus%20(2) 779be0 large 1508393342

PLUS koploper dierenwelzijn

Tijdens de Beter Leven week van 23 tot en met 29 oktober wordt stilgestaan bij de aandacht die de PLUS boeren hebben voor het dierenwelzijn. PLUS boer Henk Broeders wordt - als symbool voor alle boeren - bedankt met een persoonlijk kunstwerk. Van alle primaire shoppers zijn PLUS klanten het meest bekend met het Beter Leven keurmerk. Bovendien wordt het aanbod van diervriendelijkere producten bij PLUS het hoogst gewaardeerd, namelijk met een 7,2 (bron: GfK, in opdracht van de Dierenbescherming).

De Dierenbescherming is zeer te spreken over het diervriendelijke assortiment van PLUS. Marijke de Jong, programmamanager van het Beter Leven keurmerk bij de Dierenbescherming is met name positief over de breedte van het sterrenaanbod, waarbij opvalt dat PLUS er qua diervriendelijkheid een schepje bovenop doet. “Naast het basissassortiment met één ster zie je dat bij PLUS het rundvlees altijd minimaal twee sterren heeft, en dat is bij eieren ook het geval. Dat is natuurlijk fantastisch.”

Goed eten betekent aandacht voor de gehele keten

PLUS houdt van goed eten. Het liefst lekker én verantwoord. Om dat te realiseren heeft PLUS aandacht voor dierenwelzijn, herkomst en kwaliteit. “We zien het als onze verantwoordelijkheid om alle stappen in de keten te regisseren en hierop toe te zien.” zegt Denise Dijkhof, senior categorymanager bij PLUS. “Wij borgen het gehele proces: van de boer tot en met het eindproduct. Iedere stap in de keten wordt gecontroleerd om dierenwelzijn en kwaliteit te garanderen.”

Het Beter Leven keurmerk 1-ster als uitgangspunt

PLUS vindt het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming belangrijk en wil dit maximaal onder de aandacht brengen bij de consument. Daarom is diervriendelijker vlees bij PLUS vaak in de aanbieding. Vlees met het Beter Leven keurmerk wordt door PLUS veel vaker gepromoot dan door de andere supermarkten (bron: foldermonitor Wakker Dier). Voor 2017 is de doelstelling om 6% meer Beter Leven-producten te verkopen t.o.v. 2016. Op dit moment noteert PLUS reeds een plus van 14%. En het jaar is nog niet om! Nu de feestdagen weer voor de deur staan kan er bijvoorbeeld uitsluitend diervriendelijker gourmetvlees worden gekocht. Al het PLUS-gourmetvlees heeft nu het Beter Leven keurmerk, behalve de Angus burger en lamskoteletjes. De ambitie van PLUS is om het Beter Leven keurmerk 1-ster de basis te laten zijn voor het totale assortiment. En daarnaast is er steeds meer aandacht voor een dagje zonder vlees.

De Beter Leven week In 2017 wordt voor de vijfde maal de Beter Leven week gehouden, dit jaar van 23 tot en met 29 oktober. De week is in het leven geroepen om meer bekendheid te geven aan dit keurmerk voor dierenwelzijn. Daarnaast wil de Dierenbescherming consumenten stimuleren te kiezen voor vlees en eieren afkomstig van dieren die onder betere omstandigheden worden gehouden dan in de gangbare vee-industrie. Dit jaar bestaat het keurmerk 10 jaar.

*Deze cijfers hebben uitsluitend betrekking op vers vlees en zijn excl. biologisch.

262056 10%20jaar%20beter%20leven%20keurmerk%20bij%20plus 7d943f large 1508393337