PLUS draagt 1,3 miljoen dollar premie af voor betere omstandigheden boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden

In 2020 alleen nog maar Fairtrade cacao in PLUS huismerkproducten

Utrecht, 15 februari 2018 – In 2017 heeft PLUS 1,3 miljoen US dollar aan Fairtrade premie op huismerkproducten afgedragen. Dit blijkt uit de Impactbarometer 2017 van stichting Max Havelaar. Dit geld is onder andere besteed aan betere zorg en goed onderwijs voor arbeiders van duurzame producten in ontwikkelingslanden. Zo zijn mede door de bijdrage van PLUS schoollokalen gebouwd, ziekenhuizen ingericht en genieten kinderen van een warme lunch op school.

272315 plus%20fairtrade%20premie%20afdracht 308ab0 large 1518598135

Chocolademelk en bananenyoghurt met Fairtrade ingrediënten succesvol geïntroduceerd

De omzet van Fairtrade producten bij PLUS is in 2017 met 11% gegroeid t.o.v. het jaar ervoor. Ruim 8 jaar geleden maakte de supermarkt de stap om binnen het huismerkassortiment waar mogelijk volledig te kiezen voor Fairtrade. Zo zijn alle bananen sindsdien Fairtrade. En dat geldt ook voor alle huismerk koffie, thee, chocoladerepen en -tabletten. Dezelfde lijn is inmiddels doorgezet voor onder meer PLUS Sinaasappelsap en tal van andere producten, zoals pandan- en basmatirijst, limoenen, kokosnoten en haricots verts. In 2017 volgde de introductie van samengestelde producten, zoals PLUS Cacao koekjes, chocolademelk en magere bananenyoghurt. Het totale Fairtrade assortiment van PLUS bestaat op dit moment uit meer dan 400 producten.

Cacao in samengestelde producten voortaan ook Fairtrade

Eind dit jaar moet de cacao in 50% van alle PLUS huismerkproducten Fairtrade gecertificeerd zijn. In totaal heeft PLUS bijna 300 huismerkproducten in het assortiment waarin cacao als ingrediënt gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld ontbijtgranen met stukjes chocolade erin, chocoladekoeken en chocolade-ijsjes. Alle circa 50 leveranciers van die producten zijn aangeschreven met het verzoek om hun cacao Fairtrade te certificeren. Dit moet er toe leiden dat eind 2020 alle cacao in de huismerkproducten Fairtrade-gecertificeerd is.

Bekijk hier de infographic met uitleg over waarom PLUS kiest voor Fairtrade cacao, het assortiment en ambities voor de toekomst.

Ontwikkelingspremie naar cacao coöperaties hard nodig Peter d’Angremond, directeur stichting Max Havelaar: “De cacaoprijs is in 2017 sterk gedaald. Veel cacaoboeren in West-Afrika moeten rondkomen van minder dan 1 dollar per dag. Doordat PLUS voor alle huismerkproducten waar cacao in zit kiest voor Fairtrade certificatie, zal het volume gecertificeerde cacao op de Nederlandse markt verder groeien. Hierdoor krijgen cacao coöperaties in West-Afrika meer ontwikkelingspremie. Deze premiegelden kunnen ze investeren in productieverbetering, maar ook in gemeenschapsprojecten als onderwijs en medische zorg.”