PLUS helpt consument minder suiker te gebruiken

Kleinere blikjes frisdrank leiden tot minder suiker-inname. Daarom worden bij PLUS de 330 ml blikjes frisdrank vanaf maandag a.s. vervangen voor blikjes van 250 ml. Het schap van alle niet-alcoholische koude dranken wordt opnieuw ingericht en de ‘Weet wat je drinkt’-caloriemeter bij frisdranken wordt uitgebreid naar vruchtensappen en siropen.

278759 1315010387 plus blikjes persbericht eab9c4 large 1524647714

Leveranciers werken mee aan plannen van PLUS

Suikerhoudende dranken en frisdranken liggen al langer onder vuur door de impact ervan op onze gezondheid. PLUS vindt het belangrijk om consumenten te helpen hierbij bewuste keuzes te maken. De keuze voor kleinere verpakkingen voor frisdranken geldt zowel voor de nieuwe PLUS Huismerk blikjes als voor A-merken, First Choice en op termijn ook voor OK€. Leveranciers zoals Coca-Cola werken aan dit plan mee. Therese Noorlander, Public Affairs en Communicatie directeur bij Coca-Cola Nederland: “Coca-Cola heeft, net als PLUS, als doelstelling om bewust om te gaan met calorieën en waar mogelijk de inname van suiker terug te brengen. In 2020 willen we 15% minder calorieën in de markt zetten (per 100 ml en ten opzichte van 2012). Vanuit bewuste keuzes bieden, hebben we een brede range aan verpakkingen. We zien daarin zeker het nut van en toekomst in kleinere verpakkingen zoals de 250 ml blikjes. Het initiatief van PLUS is voor ons ook een relevante ontwikkeling.”

Nieuwe schapindeling maakt gezonder kiezen makkelijk

Naast het verkleinen van de verpakkingen deelt PLUS ook het schap van alle niet-alcoholische koude dranken opnieuw in. Hiermee wil de supermarkt het maken van een bewuste keuze stimuleren. Zo komt er bijvoorbeeld meer ruimte op het schap voor water en water met een smaakje. Deze gezonde producten komen bij elkaar te staan. Voor de frisdranken geldt dat PLUS in de presentatie start met de zero en light varianten.

‘Weet wat je drinkt’-caloriemeter uitgebreid naar vruchtensappen en siropen

Met de caloriemeter kunnen consumenten op het schap zien hoeveel calorieën de drankjes per glas bevatten. De caloriemeter - die al twee jaar wordt toegepast bij de frisdranken - wordt uitgebreid naar vruchtensappen, siropen en kidsverpakkingen. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de consumenten die regelmatig bij PLUS boodschappen doet, het aantal calorieën per product meeweegt in de aankoopbeslissing. Er zijn meer van deze ‘gezondheidsmeters’ in de PLUS supermarkten te vinden, namelijk een vezelmeter bij brood en een suikermeter bij ontbijtgranen. Op deze manier worden consumenten geholpen om bewuster te kiezen.

278758 frisdrank 90870a original 1524647713